© René Franquinet (2012-2016)    Ontworpen in Serif WebPlus     info@questionit.nl


Question it
Question it

Meisjes en informatica: dat kan echt niet samen


(nov. 2006)

Ik ga je vooroordelen bevestigen. Meisjes kunnen niet zo goed abstract denken en dat is belangrijk voor een vak als informatica in de bovenbouw van het havo en vwo. Meisjes hebben niks met de hardware van een pc, dus dat geeft problemen als je zo’n vak wilt begrijpen. Meisjes kunnen niet programmeren en programmeren is een dikke krent in de informaticapap. Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar je moet concluderen: meisjes kunnen beter geen informatica kiezen. Dat klopt: als ik een meisje was zou ik er met de huidige aanpak ook niet aan beginnen. Daarom kan ik je vooroordelen ook onderuit halen. Meisjes kunnen niet zo goed abstract denken omdat de wijze waarop je dat kunt leren, verschilt tussen meisjes en jongens. Dus als je nu ervoor zorgt de abstractie te bereiken vanuit een concreet model, dan moet je eens zien dat meiden wel abstract kunnen denken. En het zou me niet  verbazen als dat voor een hoop jongens ook geldt. In een historische context vind je dat ook niet zo gauw terug, want je begrijpt wel dat het vooral mannen geweest zijn die dit abstracte denken conform een masculien model hebben geformuleerd. Nou wat dichter bij de (koude) grond: zou je meisjes een computer uiteen laten halen aan de hand van een goed opgestelde handleiding (“Waarom en hoe haal ik mijn pc uit elkaar?”, Uitgeverij PC-Freak, 2006) waarbij de onderdelen functioneel beschreven worden, dan doen ze dat zorgvuldig en ze begrijpen wat ze doen.

IBM heeft van die dagen georganiseerd waarop men meiden met een pc aan het knutselen laat slaan. Je moest eens gaan kijken met welk enthousiasme en zelfs

fanatisme dat gebeurt. Technika 10 kan je er ook veel over vertellen. En dan dat programmeren; mensen die het doen, weten dat het leuk is en creatief kan zijn. Maar dat wisten de meisjes nog niet, want de didactische aanpak was er een van mannen voor mannen. Je moet de instructies bij de gemiddelde programmeermethode eens bekijken en letten op de programmeervoorbeelden en de wijze waarop de voortgang plaatsvindt. “You’d better train a monkey” beweerde Basil Fawlty eens.


We werken eraan om het vak informatica aantrekkelijker te maken voor meisjes en om meisjes duidelijk te maken dat veel ict-opleidingen ook voor hen de moeite waard zijn. Daarvoor moeten er wat vooroordelen de wereld uit en moeten we bepaalde dingen verstandiger aanpakken.