© René Franquinet (2012-2016)    Ontworpen in Serif WebPlus     info@questionit.nl


Question it
Question it

Excellente leerlingen


(sep. 2013)

Leerlingen die een meer dan gemiddelde intelligentie hebben, kunnen met hun capaciteiten heel goed terecht in een vak als informatica. Voor de gemiddelde burger lijkt dit vreemd omdat informatica vaak geassocieerd wordt met uitsluitend technische aangelegenheden. Voor informatica zijn dus in de volksmond bèta-types nodig, die kicken op bits en bytes. Ooit eens (pakweg 30 jaar geleden) was dit misschien inderdaad het geval. De fascinatie voor wat je met de digitale nullen en enen kon doen, was groot en hoorde in de begintijd thuis in de bèta-wereld.

Informatica is inmiddels, niet in het minst door de ongekende revolutie die de nul-een-techniek in de wereld teweeg heeft gebracht, geëvolueerd tot een multidisciplinair vak. Informatica kun je als een overkoepelende term zien voor een aantal specialismen.

Op school kun je informatica toepassen als een algemene, opbouwende leerlijn in de onderbouw en als een gedifferentieerde aanpak in de bovenbouw. In de onderbouw is informatica dan niet alleen knoppenkunde (hoe werk ik met de belangrijkste programma’s), maar biedt ze ook inzicht in de wijze waarop ict in onze samenleving geïntegreerd is. Dat leerlingen er van alle kanten in ondergedompeld zijn, is duidelijk, maar weten hoe ze ermee om moeten gaan, is een tweede. In de bovenbouw kan informatica dan een gespecialiseerder aanpak inhouden. Daarbij is een heel scala aan keuze-onderwerpen mogelijk. Dat scala loopt dan van de wijze waarop informatica functioneert in de samenleving via inzicht in de bouw van gegevensbestanden tot cryptografische technieken om bestanden veilig te versturen of de wijze waarop internetverkeer plaatsvindt. Hoe het ook zij, we kunnen met informatica excellente leerlingen flink uitdagen en je zult zien dat ze dan heel creatief en vindingrijk oplossingen bedenken. Vooral als leerlingen weten dat hun inzet op ict-gebied ook maatschappelijke problemen kan oplossen, is dit extra uitdagend en stimulerend.