© René Franquinet (2012-2016)    Ontworpen in Serif WebPlus     info@questionit.nl


Question it
Question it

Digitale geletterdheid


(apr. 2014)

Een chique begrip voor je vermogen je goed staande te houden in de digitale wereld. Maar het is niet zozeer een chique begrip, dit digitale geletterdheid, als wel een aanduiding van het streven van een aantal leden van de KNAW (Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen) het Nederlandse onderwijs op een hoger plan te krijgen wat ict-vaardigheden en –kennis betreft. Het is ontstaan als gevolg van diverse rapporten over de wat vrijblijvende aanpak van informatica-onderwijs in de Lage Landen. Je snapt dat er dan ook vergeleken wordt met het buitenland (grote mode de laatste tijd). Het moet dus beter. Hoe doen we dat, aldus de KNAW? We brengen een leerlijn informatievaardigheden aan in de onderbouw van het Voortgezet Onderwijs en een vernieuwd vak informatica in de bovenbouw. Maar dat gaat niet zo maar: er moeten bevoegde docenten voor komen, dus mensen die op tweede- en eerstegraadsniveau hun mannetje en vrouwtje kunnen staan.

En dat kost geld. Veel geld. Stel dat je 600 VO-scholen van voldoende ict-docenten wilt voorzien en je laat die mensen per week minimaal één les informatica per klas geven tijdens de hele cursus, dan mag je uitgaan van zo’n € 60.000.000 per jaar om dit nobele streven te realiseren. Dan heb ik het nog niet gehad over de (bij)scholing om te zijner tijd bevoegde docenten te krijgen. En in 2017 moet iedere onderwijsgevende in Nederland bevoegd zijn. Optimistische schattingen zeggen nu dat zo’n 20% van de docenten niet bevoegd les geeft, wat niet wil zeggen dat ze niet bekwaam zijn om les te geven. Maar misschien zou, als de voorstellen van de KNAW geaccepteerd worden,  op deze manier ict het eerste vak kunnen zijn, waar, als we een beetje opschieten, bevoegde docenten voor kunnen afleveren.

En dat opschieten is een tweede probleem en daar ga ik het nu niet over hebben, want dan wordt het wel erg saai.