© René Franquinet (2012-2016)    Ontworpen in Serif WebPlus     info@questionit.nl


Question it
Question it

Onderwijspioniers


(mei 2014)

Een van de projecten die bij de Onderwijscoöperatie onder assistentie van Kennisland draait, is Onderwijspioniers. Kort gezegd helpt Onderwijspioniers leraren ideeën op school te realiseren. Het team van de Onderwijspioniers vindt het belangrijk dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren.

Al sinds een jaar of drie maakt Onderwijspioniers het voor alle docenten in PO, VO en MBO mogelijk ideeën aan te dragen die een behoorlijke financiële steun mogen krijgen (in 2013-14 € 5.000 en voor 2014-15 € 4.000). Een jury beoordeelt deze aanvragen op bepaalde criteria en bij goedkeuring kunnen de gekozen onderwijspioniers aan de slag. Alleen een bepaald aantal aanmeldingen wordt gehonoreerd (40 in 2013-14).

Dit project is typisch een voorbeeld van een bottom-up aanpak van vernieuwing: een docent draagt een idee aan en voert het zelf uit, hierbij geassisteerd door een coach en door Kennisland. Op het eind van het pioniersjaar dingen de beste projecten mee in een pitch-wedstrijd voor het verkrijgen van een trofee.

Natuurlijk zijn diverse projecten sterk met ict verweven. Een paar voorbeelden: media-gestuurd leren, onder meer met behulp van i-pads; een remediërende digitale rekenmethode ontwikkelen voor leerlingen bij wie het zogenaamde 1F-niveau van rekenen nog niet haalbaar is; leerlingen vanuit hun eigen nieuwsgierigheid laten werken met moderne technologische ontwikkelingen (21st century skills); tablets inzetten bij de opleiding verpleegkunde aan een ROC; het opzetten van een eigen webshop waarbij de realiteit zo goed mogelijk wordt benaderd.

Deze aanpak klinkt voor insiders niet zo revolutionair, maar de kracht in de projecten, de financiële en mentale ondersteuning ligt vooral in de groei die de pionierende docent doormaakt en die hem/haar duidelijk maakt dat ondernemen, doen en delen in het onderwijs hard nodig zijn. Dat proces is misschien nog belangrijker dan een volledig geslaagd project.