© René Franquinet (2012-2016)    Ontworpen in Serif WebPlus     info@questionit.nl


Question it
Question it

Heerlijk alles delen


(dec. 2014)


Als je mensen van onder de 30 vraagt of ze lid zijn van Facebook, dan zul je misschien horen: dat is iets voor boven-dertigers, niks voor ons. Facebook heeft dan wel zo’n 1,3 miljard gebruikers (ongeveer gelijk aan het aantal inwoners van China!), maar zegt dat alles over het succes van dit sociale medium? Het is momenteel het grootste sociale medium, dat wel. Ongeveer 9 miljoen mensen in Nederland “zitten op Facebook”. Er is een vrij regelmatige verdeling over de verschillende leeftijdsgroepen. Jongere mensen horen geregeld iets over het niet privé zijn van Facebook; via via zouden je ouders wel eens achter je activiteiten en thuis nooit besproken eigen meningen kunnen komen. Geen veilig medium dus. Heerlijk alles delen, opinies, foto’s, where-abouts enz. zijn niet altijd in grotere kring gewenst. Hoe het zit met het intelligente researchwerk voor reclamemakers waar Facebook het financieel van moet hebben en waar meer dan 8000 programmeurs en ideeënrijke jonge mensen in het hoofdkwartier elke dag aan werken, is niet zo interessant. De meesten van ons lezen de spelregels van Facebook nauwelijks, misschien globaal. Maar een belangrijke voorwaarde voor deelname is je bereidheid reclameboodschappen en aanbiedingen, meestal gericht op je surfgedrag te aanvaarden. En misschien vind je het wel prettig. Je bent immers wat je aanklikt. Facebook komt vooral tegemoet aan je wensen, ook al vanwege het gegeven dat je vrienden en jij tot dezelfde peer group behoren. Facebook is vooral feel good. In zo’n groep is negatief gedrag en taalgebruik niet zo voor de hand liggend. Heerlijk alles delen. Maar het zou zo kunnen zijn dat van de gigantische hoeveelheid big data die door Facebook verzameld en bekeken kan worden een fors deel doorgespeeld wordt. Zuckerberg vindt one identity en trust belangrijk.  Maar in de USA zeggen ze vaak In God we Trust. Trek je conclusies.