© René Franquinet (2012-2016)    Ontworpen in Serif WebPlus     info@questionit.nl


Question it
Question it

Big Data en samenleving

(mei 2016)

Steeds meer systemen en voorwerpen werken op steeds meer manieren met elkaar. Dat wordt ook wel The Internet of Things genoemd. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de wijze waarop mensen met elkaar om gaan. De verandering van de samenleving door deze Big Data zal telkens sneller plaatsvinden dan de veranderingen die we eerder hebben meegemaakt. Denk daarbij aan de uitvinding van de boekdrukkunst of de opkomst van kranten en van radio en televisie. Vroeger duurden die veranderingen een paar generaties, nu leven we in een tijd dat de maatschappelijke effecten van Big Data binnen één generatie tot stand kunnen komen. Neem alleen al de manier waarop we met elkaar communiceren: hoorde e-mail een jaar of twintig geleden bij de incrowd van degenen die bij-de-tijds berichten wilden uitwisselen, nu ben je al wat ouderwets als je het gebruikt. WhatsApp, WeChat, Viber, QQ horen er nu bij, dat wil zeggen de gebruiker hoort er dan bij. Maar, opgepast, een tiener die nu redelijk vertrouwd is met de nieuwste middeltjes en methodes kan over tien jaar ontheemd zijn geraakt. En nu hebben we het even alleen over de snelle veranderingen in communicatiemiddelen.


Als je er over nadenkt, zou je kunnen zeggen dat we door Big Data nogal vervreemd raken van elkaar en van onszelf. De chaos wordt nogal groot en chaos is niet meteen iets wat mensen (zeg maar de mensheid) nastreeft. We hebben door de tijden heen ordening en stabilisering gewild. Zijn daar ook meestal goed in geslaagd. Maar misschien gaat de technologische ontwikkeling wel zo snel en is de hoeveelheid gegevens die ons zichtbaar en onzichtbaar om de oren vliegt zo groot, dat we het niet meer kunnen vatten. Het is dan misschien wel wachten op een nieuwe, stabiele samenlevingsvorm, die van een netwerksamenleving.  En welke rol kan het onderwijs in deze transformatie spelen? Het onderwijs zal zeker geen bolwerk zijn van de oude, traditionele samenleving, maar het zou leerlingen en studenten wellicht beter en sneller wegwijs kunnen maken in nieuwe samenlevingsvormen.